Bro, vi mobber dig!
Mobning kan have store konsekvenser for børn og unge. Det kan både gå ud over
deres faglige indlæring og selvværd her og nu, men også deres videre liv både socialt, fagligt, personligt og helbredsmæssigt.
En undersøgelse fra WHO viser at 21% i en gennemsnits skoleklasse
har været udsat for mobning, og at 15% har været med til at mobbe.
Men hvorfor bliver bestemte personer mobbet? Det er tit børn og unge som ikke passer helt ind i hvad der synes at være "normen" i fællesskabet, der ender med at blive mobbeofre. Men Allan bliver ikke mobbet fordi han er tyk, Maria bliver ikke mobbet fordi hun har fået briller og Kasper bliver ikke mobbet fordi hans far er arbejdsløs. De bliver alle mobbet fordi kulturen i det sociale fællesskab er dårlig og tillader, at personer bliver udstillet. Det er vigtigt at understrege, at INGEN bliver mobbet fordi der er noget galt med dem. Det er kulturen i fællesskabet der er rådden.
I mobbesituationer indtager man typisk en af tre forskellige roller. Mobber, offer og medløber. Mobbere har det ofte dårligt med
sig selv og har derfor et stort behov for at vise, at de er 'ovenpå'. Ofre er dem, som er udsat for mobning
fordi der er en dårlig kultur i deres netværk. Og medløbere er bange for at selv blive mobbet, så derfor tager de en aktiv beslutning om at være passive tilskuere til mobning.
At finde en løsning på mobning er en svær mission, som først og fremmest kræver en kulturændring i de fællesskaber børn og unge indgår i.
På BUPL's hjemmeside finder vi bud på forebyggelse af mobning, med pædagogernes rolle i centrum. Ifølge artiklen finder mobning allerede sted i dagsinstutionerne, hvorfor der skal ske en tidlig indsats mod mobning.
Find artiklen her:
Også Red Barnet har lavet en guide til at forebygge mobning, med antimobningsstrategier, her med specielt fokus på skole- og fritidsordninger.
Find artiklen her:
Kilder:
Kommentarer
Send en kommentar