Fortæl os noget spændende

Fortællinger er magt, præcis som ytringsfrihed er magt. Men med den magt følger der et ansvar. Fortællinger er et redskab som vi bruger hver dag, der er fortællinger over alt og gennem fortællinger får vi nye indtryk af hinanden og verden. Det er derfor vigtigt at huske, at den fortælling vi vælger at fortælle kan fortælles på forskellige mange måder; positivt eller negativt. 

En fortælling er en historie med en start, en midte og en slutning der til sammen danner mening og får læseren til at se budskaber.

Vigtige pointer for fortælling
  • Pædagogens point of view
  • Barnets point of view
  • Man husker bedre igennem fortællinger
  • Der skal være én mening med praksisfortællingen

Ting vi undre os over ved fortællinger
  • Må praksisfortælling til dels være baseret på fiktion?
  • Kan man lave en negativ, men anderkendende fortælling?
  • Skal en fortælling altid have en mening/et budskab?

Man kan skabe fortællinger i det pædagogiske arbejde ved fx at arbejde med aktantmodellen og fortællekort, som inspirerer mennesker til at skabe nye fortællinger, eventyr mm.

Kilder:
"Fortællingens emner”(Kap. 1) ”Fortællinger som kommunikation” (Kap. 2)i Tilværelsens fortællinger, red. Marianne Horsdal, Hans Reitzels forlag 2017 


Kommentarer

Populære opslag